Trilogia del paisatge.

Joan Ferrer es deixa amarar del paisatge perĆ² no el copia. No el veureu mai plantant el cavallet enmig dā€™un prat o dalt dā€™una muntanya. La pintura a plain air no li interessa. Com a molt ā€”en comptades ocasionsā€” pot prendre algun apunt a llapis per recordar amb fidelitat les estructures dā€™una soca vella o lā€™esquelet dā€™un paisatge trobat. El seu paisatge predilecte Ć©s sempre el paisatge de Berga perĆ², realment, el paisatge dels seus quadres Ć©s el paisatge interior de Joan Ferrer. La seva pintura Ć©s la prova clara que confirma que les coses mĆ©s personals, mĆ©s Ć­ntimes, mĆ©s locals, sĆ³n alhora les mĆ©s universals. Dit dā€™una altra manera, els paisatges de Joan Ferrer (personals, sense rĆØplica en el mĆ³n real), sĆ³n alhora els paisatges de Berga i tots els paisatges. VĆ­ctor Hugo ho va dir bĆ©: Quand le poĆØte parle de lui, il parle aussi de tous les hommes.

El paisatge sublimat.

El paisatge assimilat.

El paisatge transgredit.

El paisatge sublimat.

Lā€™escorƧa dā€™un arbre Ć©s aspra i dura com la terra del berguedĆ , com la superfĆ­cie dels quadres de Joan Ferrer. Sensible a tota expressiĆ³ de bellesa, el pintor va trobar en aquestes textures i en els ritmes de les branques dels arbres, una expressiĆ³ mĆ©s de la seva terra i del seu carĆ cter. Un cop mĆ©s, defuig de tot virtuosisme fĆ cil, de qualsevol lluĆÆment innecessari, del barroquisme del principiant. Els arbres de Joan Ferrer els entenem com un camĆ­ cap al paisatge, una aproximaciĆ³ a la unitat que conforma un territori. MĆ©s que un arbre terrenal semblen lā€™esquema primigeni de lā€™arbre, la seva remota formulaciĆ³ en la Ment creadora. Ferrer sā€™endinsa en les rugositats, en el paisatge de lā€™escorƧa, a lā€™idea primigĆØnia de lā€™arbre. Lā€™arbre, un dels elements creadors del paisatge, es converteix, en sĆ­ mateix, en un autĆØntic paisatge.

El paisatge assimilat.

Qualsevol acciĆ³ Ć©s projecciĆ³. Per descomptat, ens projectem en tot acte de creaciĆ³. PerĆ² tambĆ© en observar un paisatge ens hi projectem i no cal dir que en pintar un paisatge ens hi projectem doblement. Joan Ferrer tĆ© una veu greu, rotunda, exacta. En parlar, tot pren caires de certesa, de veracitat, de concreciĆ³. Utilitza un llenguatge clar, fĆ cil, proper, perĆ² precĆ­s. TĆ© la precisiĆ³ del pagĆØs que coneix el nom de cada arbre, que reconeix les pedres del seu camp. Joan Ferrer estima el seu mĆ³n pictĆ²ric perquĆØ Ć©s expressiĆ³ del seu propi paisatge. El seu paisatge Ć©s dins i fora del seu jo. TambĆ© la seva pintura Ć©s precisa, exacta, dĆ³na el nom de cada cosa. Joan Ferrer ha assimilat el paisatge. No hi ha fronteres entre el territori i el jo.

El paisatge transgredit.

Lā€™any 1994 un incendi afecta greument el berguedĆ . Ferit, carregat de rĆ bia, Joan Ferrer dona dona un gir de 180 graus a la seva pintura. Ɖs, en tots els aspectes, un alliberament. La superfĆ­cie dels quadres sā€™eixampla. Des dā€™aleshores hi introdueix altres elements: paper, corda...i actua agressivament sobre la tela amb lā€™espĆ tula, rascant, creant textura. Sā€™aproxima a les idees dels expressionistes americans, les de Pollock i Motherwell, a lā€™action painting. Passa de lā€™observaciĆ³ a lā€™acciĆ³. La temĆ tica segueix sent la mateixa perĆ² el fons Ć©s un altre. SĆ­, encara sā€™hi poden identificar interiors i paisatges, perĆ² ara ja no Ć©s nomĆ©s una exaltaciĆ³ del paisatge. Les normes establertes ja no sĆ³n vĆ lides, cal despertar de la letargia dels dies, cal transgredir el mĆ³n, transgredir el paisatge, per renĆ©ixer amb nova forƧa.

Del paisatge a la taca.

Del paisatge a la taca, de la reflexiĆ³ a lā€™acciĆ³, de la contenciĆ³ a lā€™expressiĆ³. PodrĆ­em definir dā€™aquesta manera lā€™obra mĆ©s recent de Joan Ferrer. Una obra que no Ć©s nomĆ©s fi sinĆ³ que Ć©s procĆ©s. Arribat a la vellesa, Joan Ferrer viu una segona joventut pictĆ²rica. Sā€™ha lliurat a la taca, a la forma, al color i a la lĆ­nia, deslliurant-se del significat i el lĆ­mit. I ho fa dā€™una manera valenta, gairebĆ© agressiva, amarada dā€™una passiĆ³ irrefrenable. La composiciĆ³, tan important en tota la seva obra primera, segueix sent essencial en aquesta darrera etapa. La seva pintura que durant anys sā€™ha vist limitada a uns pocs colors i a una paleta mĆ©s aviat fosca, pren ara un caire molt mĆ©s viu i valent. Ara els contrastos prenen el protagonisme: blancs, vermells, negres i grocs, blaus, ocres i sienes... Joan Ferrer experimenta, arrisca, prova, rectifica, rasca, pinta, tapa, enganxa... Sense cotilles, sā€™ha alliberat dā€™uns lĆ­mits que semblaven infranquejables.