Joan Ferrer tanca demà la intervenció al Konvent amb un final «no exempt de risc»

El desenllaƧ de l'obra Un minut o dos de silenci, elaborada a l'estudi efƭmer de Cal Rosal, marcarƠ la cloenda de la mostra

Divendres, 25 d’agost de 2017

Ā«TenĆ­em clar que el quadre que pinto a Cal Rosal s’aniria construint en diĆ leg amb els artistes que han anat passant per aquĆ­, amb aquest entorn del Konvent i amb totes les persones que s’hi han volgut acostarĀ», recorda Joan Ferrer el dia abans del tancament de la mostra, aquest dissabte 26 d’agost.

Ferrer ha construĆÆt a la vista del pĆŗblic el quadre de grans dimensions Un minut o dos de silenci, Ā«un tĆ­tol que adquireix connotacions novesĀ» desprĆ©s dels atemptats del 17 d’agost a les Rambles de Barcelona i a Cambrils. Ā Per a Joan Ferrer, aquest atac Ā«brutalĀ» ha representat Ā«un daltabaix emocional que no podia quedar al marge de l’obra que estava elaborantĀ».

L’obra, concebuda com una acció on el procĆ©s adquireix mĆ©s importĆ ncia que el resultat, tenia pensada un Ćŗltim moviment per a l’EpĆ­leg que Ā«comportava la destrucció total del quadre i l’obra i havia de posar el focus en la capacitat de desprendre’s d’allò construĆÆt, però la nostra actitud, i mĆ©s en aquests temps que corren, l’hem d’enfocar cap a tot el contrariĀ». El desenllaƧ de l’obra, doncs, Ā«serĆ  constructiu i no exempt de risc. Entristit i endolat, en certa manera, però li hem de fer la volta, amb una protesta enĆØrgica!Ā» Precisament, dia 18 al matĆ­ Joan Ferrer va escriure a sobre del llenƧ, ja avanƧat, un ostensible “Jo protesto” que encara ara es pot llegir en el quadre.

L’experiĆØncia, diu, ha estat extraordinĆ ria: Ā«en comenƧar desconeixĆ­em dues coses que han esdevingut fonamentals: el repte de treballar en obert, mostrant els dubtes i les pors; i la resposta del pĆŗblic, que ha estat meravellosa i m’afalagaĀ»

Dues maneres de cridar

Si per a l’obertura de la mostra, amb el llenƧ en blanc, Ferrer va comptar amb la colĀ·laboració musical del Quartet Ausa, per al tancament tindrĆ  el suport sonor de Big ok, que en acabat l’EpĆ­leg faran l’Ćŗltim concert de la programació del Konvent per al mes d’agost. En la conjunció de Ferrer amb Pau Fuster, Sara FontĆ”n i Edi Pou —els tres components de Big ok- es trobaran dues maneres de fer, segons Dolors Ferrer, comissĆ ria de la mostra, Ā«una proposta musical trencadora, arriscada i jove i la maduresa plĆ stica d’en JoanĀ». Tots dos Ā«a l’unĆ­son amb la Ā intenció de protestar sense escrĆŗpols, directament, des de dinsĀ». Per Dolors Ferrer, Ā«veurem dues maneres de cridarĀ». AixĆ­ mateix, la proposta gastronòmica de la cloenda de JOAN FERRER Ā· S’EXPOSA tornarĆ  a anar a cĆ rrec de KonventCuina amb la colĀ·laboració de Toni MassanĆ©s de Fundació AlĆ­cia.

L’elaboració d’Un minut o dos de silenci ha estat el bessó de la intervenció de Joan Ferrer l’emblemĆ tic centre cultural de Cal Rosal, però no l’Ćŗnica proposta. L’univers ferreriĆ  s’ha apropiat d’espais de l’edifici, com la capella o algunes de les cambres. En el primer Ć mbit s’hi projecta una disquisició de l’artista sobre l’Art, enregistrada al mateix Cal Rosal pel fotògraf i artista visual Jordi Plana Pey —que s’ha encarregat tambĆ© de documentar tota la mostra. A les cambres, en canvi, s’hi poden veure reproduccions corpòries de quadres de l’artista i altres elements quotidians del dia a dia de Ferrer. TambĆ© s’ha apropiat del forn, una vella nau porta amb porta amb el Konvent que ha marcat amb el seu segell propi.

JOAN FERRER Ā· S’EXPOSA ha servit tambĆ© de marc de concerts —Impromptus, en l’argot triat per l’exposició- de mĆŗsics que han dialogat amb l’obra de l’artista, i han acompanyat el procĆ©s creatiu del pintor de Berga que ja tĆ© en ment Ā«altres projectes de gran formatĀ», en lĆ­nia amb els conceptes que treballa des de fa dĆØcades.