Joan Ferrer tanca demĆ la intervenciĆ³ al Konvent amb un final Ā«no exempt de riscĀ»
El desenllaƧ de l'obra Un minut o dos de silenci, elaborada a l'estudi efĆmer de Cal Rosal, marcarĆ la cloenda de la mostraDivendres, 25 d’agost de 2017
Ā«TenĆem clar que el quadre que pinto a Cal Rosal s’aniria construint en diĆ leg amb els artistes que han anat passant per aquĆ, amb aquest entorn del Konvent i amb totes les persones que s’hi han volgut acostarĀ», recorda Joan Ferrer el dia abans del tancament de la mostra, aquest dissabte 26 d’agost.
Ferrer ha construĆÆt a la vista del pĆŗblic el quadre de grans dimensions Un minut o dos de silenci, Ā«un tĆtol que adquireix connotacions novesĀ» desprĆ©s dels atemptats del 17 d’agost a les Rambles de Barcelona i a Cambrils. Ā Per a Joan Ferrer, aquest atac Ā«brutalĀ» ha representat Ā«un daltabaix emocional que no podia quedar al marge de l’obra que estava elaborantĀ».
Lāobra, concebuda com una acciĆ³ on el procĆ©s adquireix mĆ©s importĆ ncia que el resultat, tenia pensada un Ćŗltim moviment per a l’EpĆleg que Ā«comportava la destrucciĆ³ total del quadre i l’obra i havia de posar el focus en la capacitat de desprendreās dāallĆ² construĆÆt, perĆ² la nostra actitud, i mĆ©s en aquests temps que corren, l’hem d’enfocar cap a tot el contrariĀ». El desenllaƧ de l’obra, doncs, Ā«serĆ constructiu i no exempt de risc. Entristit i endolat, en certa manera, perĆ² li hem de fer la volta, amb una protesta enĆØrgica!Ā» Precisament, dia 18 al matĆ Joan Ferrer va escriure a sobre del llenƧ, ja avanƧat, un ostensible “Jo protesto” que encara ara es pot llegir en el quadre.
LāexperiĆØncia, diu, ha estat extraordinĆ ria: Ā«en comenƧar desconeixĆem dues coses que han esdevingut fonamentals: el repte de treballar en obert, mostrant els dubtes i les pors; i la resposta del pĆŗblic, que ha estat meravellosa i m’afalagaĀ»
Dues maneres de cridar
Si per a l’obertura de la mostra, amb el llenƧ en blanc, Ferrer va comptar amb la colĀ·laboraciĆ³ musical del Quartet Ausa, per al tancament tindrĆ el suport sonor de Big ok, que en acabat l’EpĆleg faran l’Ćŗltim concert de la programaciĆ³ del Konvent per al mes d’agost. En la conjunciĆ³ de Ferrer amb Pau Fuster, Sara FontĆ”n i Edi Pou āels tres components de Big ok- es trobaran dues maneres de fer, segons Dolors Ferrer, comissĆ ria de la mostra, Ā«una proposta musical trencadora, arriscada i jove i la maduresa plĆ stica d’en JoanĀ». Tots dos Ā«a l’unĆson amb la Ā intenciĆ³ de protestar sense escrĆŗpols, directament, des de dinsĀ». Per Dolors Ferrer, Ā«veurem dues maneres de cridarĀ». AixĆ mateix, la proposta gastronĆ²mica de la cloenda de JOAN FERRER Ā· S’EXPOSA tornarĆ a anar a cĆ rrec de KonventCuina amb la colĀ·laboraciĆ³ de Toni MassanĆ©s de FundaciĆ³ AlĆcia.
L’elaboraciĆ³ d’Un minut o dos de silenci ha estat el bessĆ³ de la intervenciĆ³ de Joan Ferrer l’emblemĆ tic centre cultural de Cal Rosal, perĆ² no l’Ćŗnica proposta. L’univers ferreriĆ s’ha apropiat d’espais de l’edifici, com la capella o algunes de les cambres. En el primer Ć mbit s’hi projecta una disquisiciĆ³ de l’artista sobre l’Art, enregistrada al mateix Cal Rosal pel fotĆ²graf i artista visual Jordi Plana Pey āque s’ha encarregat tambĆ© de documentar tota la mostra. A les cambres, en canvi, s’hi poden veure reproduccions corpĆ²ries de quadres de l’artista i altres elements quotidians del dia a dia de Ferrer. TambĆ© s’ha apropiat del forn, una vella nau porta amb porta amb el Konvent que ha marcat amb el seu segell propi.
JOAN FERRER Ā· S’EXPOSA ha servit tambĆ© de marc de concerts āImpromptus, en l’argot triat per l’exposiciĆ³- de mĆŗsics que han dialogat amb l’obra de l’artista, i han acompanyat el procĆ©s creatiu del pintor de Berga que ja tĆ© en ment Ā«altres projectes de gran formatĀ», en lĆnia amb els conceptes que treballa des de fa dĆØcades.