Contrallum

Tot allò que comença s’acaba, i tot anvers té revers. I si a l’inici era la cambra fosca, l’epíleg d’El tacte de la llum només podia ser un contrallum. Del negre al blanc, amb música del lluminós Bill Evans i la claretat meridiana amb què Jèssica Jacques, Bernat Puigdollers i Xavier Franquesa caracteritzen, a manera de títols de crèdit —final cinematogràfic- els tres compromisos que Joan Ferrer ha treballat al llarg de tota la trajectòria.

 

Compromís amb la terra

 

«No hi ha cap límit que separi Joan Ferrer de Berga i el seu territori. Són la mateixa cosa:

Si la terra crema, ell s’encén.

Si la terra plora, els ulls se li neguen d’aigua»

Bernat Puigdollers, historiador de l’Art i comissari de l’exposició

Compromís amb la pintura

«La pintura de Joan Ferrer ens arriba a manera d’obsequi, com un experiment. I el talent de l’artista consisteix a deixar que ens arribi sense precipitació, dialècticament, amb saviesa i cautela».

Xavier Franquesa, catedràtic de la UB

Compromís amb si mateix

«El taller de Joan Ferrer és un laboratori vital on els estris de pintor esdevenen disparadors d’energies artístiques que han fet de la seva vida l’acompliment quotidià, obsessiu i disciplinat de les exigències més inclements del dibuix i la pintura».

Jèssica Jacques Pi, Professora Titular d’Estètica i Teoria de les Arts de la UAB