Joan Ferrer es deixa amarar del paisatge perĆ² no el copia. No el veureu mai plantant el cavallet enmig dāun prat o dalt dāuna muntanya. La pintura a plain air no li interessa. Com a molt āen comptades ocasionsā pot prendre algun apunt a llapis per recordar amb fidelitat les estructures dāuna soca vella o lāesquelet dāun paisatge trobat. El seu paisatge predilecte Ć©s sempre el paisatge de Berga perĆ², realment, el paisatge dels seus quadres Ć©s el paisatge interior de Joan Ferrer. La seva pintura Ć©s la prova clara que confirma que les coses mĆ©s personals, mĆ©s Ćntimes, mĆ©s locals, sĆ³n alhora les mĆ©s universals. Dit dāuna altra manera, els paisatges de Joan Ferrer (personals, sense rĆØplica en el mĆ³n real), sĆ³n alhora els paisatges de Berga i tots els paisatges. VĆctor Hugo ho va dir bĆ©: Quand le poĆØte parle de lui, il parle aussi de tous les hommes.
LāescorƧa dāun arbre Ć©s aspra i dura com la terra del berguedĆ , com la superfĆcie dels quadres de Joan Ferrer. Sensible a tota expressiĆ³ de bellesa, el pintor va trobar en aquestes textures i en els ritmes de les branques dels arbres, una expressiĆ³ mĆ©s de la seva terra i del seu carĆ cter. Un cop mĆ©s, defuig de tot virtuosisme fĆ cil, de qualsevol lluĆÆment innecessari, del barroquisme del principiant. Els arbres de Joan Ferrer els entenem com un camĆ cap al paisatge, una aproximaciĆ³ a la unitat que conforma un territori. MĆ©s que un arbre terrenal semblen lāesquema primigeni de lāarbre, la seva remota formulaciĆ³ en la Ment creadora. Ferrer sāendinsa en les rugositats, en el paisatge de lāescorƧa, a lāidea primigĆØnia de lāarbre. Lāarbre, un dels elements creadors del paisatge, es converteix, en sĆ mateix, en un autĆØntic paisatge.
![El pi de les tres branques, 1967](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1967_PI-DE-LES-TRES-BRANAQUES.png?fit=228%2C382&ssl=1)
![El jardĆ de Pedralbes, 1969](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1969_EL-JARDI-DE-PEDRALBES13028.png?fit=309%2C382&ssl=1)
![La soca (II), 1985](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1985_LA-SOCA-II.png?fit=315%2C382&ssl=1)
![La soca torta, 1986](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1986_LA-SOCA-TORTA.png?fit=319%2C382&ssl=1)
![Collons quin arbre, 1990](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1990_COLLONS-QUIN-ARBRE13008.png?fit=478%2C382&ssl=1)
![El bosc, 1991](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1991_EL-BOSC13065.png?fit=287%2C382&ssl=1)
![L’alzina, 1992](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1992_L-ALZINA-04726.png?fit=472%2C382&ssl=1)
![El cirerer cremat, 1994](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1994_EL-CIRERER-CREMAT.png?fit=313%2C382&ssl=1)
![La soca, 1996](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1996_LA-SOCA.png?fit=295%2C382&ssl=1)
![L’arbre mort, 1997](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1997_L_ARBRE-MORT-212999.png?fit=275%2C382&ssl=1)
![MĆ©s vell que l’olivera, mĆ©s poderĆ³s que el roure, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_MES-VELL-QUE-L-OLIVERA-MES-PODEROS-QUE-EL-ROURE_2.png?fit=288%2C382&ssl=1)
Qualsevol acciĆ³ Ć©s projecciĆ³. Per descomptat, ens projectem en tot acte de creaciĆ³. PerĆ² tambĆ© en observar un paisatge ens hi projectem i no cal dir que en pintar un paisatge ens hi projectem doblement. Joan Ferrer tĆ© una veu greu, rotunda, exacta. En parlar, tot pren caires de certesa, de veracitat, de concreciĆ³. Utilitza un llenguatge clar, fĆ cil, proper, perĆ² precĆs. TĆ© la precisiĆ³ del pagĆØs que coneix el nom de cada arbre, que reconeix les pedres del seu camp. Joan Ferrer estima el seu mĆ³n pictĆ²ric perquĆØ Ć©s expressiĆ³ del seu propi paisatge. El seu paisatge Ć©s dins i fora del seu jo. TambĆ© la seva pintura Ć©s precisa, exacta, dĆ³na el nom de cada cosa. Joan Ferrer ha assimilat el paisatge. No hi ha fronteres entre el territori i el jo.
![AbstracciĆ³ figurativa, 1972](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1972_ABSTRACCIĆ-FIGURATIVA.png?fit=317%2C382&ssl=1)
![Qualsevol paisatge de GrĆØcia, 1974](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1974_QUALSEVOL-PAISATGE-DE-GRĆCIA.png?fit=478%2C382&ssl=1)
![El Mercadal, 1975](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1975_EL-MERCADAL.png?fit=510%2C363&ssl=1)
![PanorĆ mica proposta, 1993](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1993_PANORĆMICA_Proposta_1.png?fit=474%2C382&ssl=1)
![Teulades de Berga, 1994](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1994_TEULADES-DE-BERGA.png?fit=489%2C382&ssl=1)
![Homenatge a Van der Weyden, 1994](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1994_HOMENATGE-A-VAN-DER-WEYDEN12957.png?fit=467%2C382&ssl=1)
![Paisatge del BerguedĆ , 1994](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1994_PAISATGE-DEL-BERGUEDA.png?fit=483%2C382&ssl=1)
![Els terres de GĆ²sol, 1995](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/1995_ELS-TERRES-DE-GĆSOL13059.png?fit=468%2C382&ssl=1)
![Excitades com nervis les branques del roure, 2007](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2007_EXCITADES-COM-NERVIS-LES-BRANQUES-DEL-ROURE_1.png?fit=490%2C382&ssl=1)
![La fleta malmesa, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_LA-FLETA-MALMESA_010072.png?fit=271%2C382&ssl=1)
![L’enganyĆ³s engany de la natura, 2009](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2009_L-ENGANYOS-ENGANY-DE-LA-NATURA_1.png?fit=510%2C382&ssl=1)
Lāany 1994 un incendi afecta greument el berguedĆ . Ferit, carregat de rĆ bia, Joan Ferrer dona dona un gir de 180 graus a la seva pintura. Ćs, en tots els aspectes, un alliberament. La superfĆcie dels quadres sāeixampla. Des dāaleshores hi introdueix altres elements: paper, corda...i actua agressivament sobre la tela amb lāespĆ tula, rascant, creant textura. Sāaproxima a les idees dels expressionistes americans, les de Pollock i Motherwell, a lāaction painting. Passa de lāobservaciĆ³ a lāacciĆ³. La temĆ tica segueix sent la mateixa perĆ² el fons Ć©s un altre. SĆ, encara sāhi poden identificar interiors i paisatges, perĆ² ara ja no Ć©s nomĆ©s una exaltaciĆ³ del paisatge. Les normes establertes ja no sĆ³n vĆ lides, cal despertar de la letargia dels dies, cal transgredir el mĆ³n, transgredir el paisatge, per renĆ©ixer amb nova forƧa.
![El sol Ć©s de foc, 2017](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2017_EL-SOL-ES-DE-FOC-4x1.png?fit=510%2C169&ssl=1)
![L’alzina gegant, 2016](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2016_L-ALZINA-GEGANT-04709.png?fit=314%2C382&ssl=1)
![Els jornals al cos, 2016](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2016_ELS-JORNALS-AL-COS-3x1.png?fit=510%2C249&ssl=1)
![El camp groc, 2016](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2016_EL-CAMP-GROC-04702-1-1.png?fit=490%2C382&ssl=1)
![El clam a l’erm: “El pi de les tres branques”, 2012](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2012_EL-CLAM-A-L_ERM-āEL-PI-DE-LES-TRES-BRANQUESā.png?fit=495%2C382&ssl=1)
![Vint-i-dos milions de dies, 2011](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2011_VINT-I-DOS-MILIONS-DE-DIES-II.png?fit=421%2C382&ssl=1)
![Preneu-m’ho tot, deixeu-me la paraula, 2010](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2010_PRENEU-M_HO-TOT-DEIXEUME-LA-PARAULA-II.png?fit=510%2C332&ssl=1)
![Sacra representazione, 2009](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2009_SACRA-REPPRESENTAZIONE.png?fit=510%2C169&ssl=1)
![Modern times, 2009](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2009_MODERN-TIMES.png?fit=510%2C336&ssl=1)
![Ćs el nostre paisatge dona, 2009](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2009_ES-EL-NOSTRE-PAISATGE-DONA_009875.png?fit=317%2C382&ssl=1)
![Quercus ilex, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_QUERCUS-ILEX_009878.png?fit=315%2C382&ssl=1)
![L’om de la PlaƧa del Forn, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_L_OM-DE-LA-PLAĆA-DEL-FORN_009874.png?fit=317%2C382&ssl=1)
![Guillem de BerguedĆ , 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_GUILLEM-DE-BERGUEDĆ.png?fit=495%2C382&ssl=1)
![Entreforc, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_ENTREFORC.png?fit=325%2C382&ssl=1)
![El carrer Major de Berga III, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_EL-CARRER-MAJOR-DE-BERGA-III.png?fit=270%2C382&ssl=1)
![El carrer Major de Berga II, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_EL-CARRER-MAJOR-DE-BERGA-II13285.png?fit=442%2C382&ssl=1)
![CarbĆ³ i calƧ, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_CARBĆ-I-CALĆ_F-Collserola.png?fit=311%2C382&ssl=1)
![Hivern, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_04_HIVERN.png?fit=269%2C382&ssl=1)
![Pujada de Cal Parraque, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_03_PUJADA-DE-CAL-PARRAQUE.png?fit=269%2C382&ssl=1)
![El Callissot de la Gratella, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_02_EL-CALLISSOT-DE-LA-GRATELLA.png?fit=267%2C382&ssl=1)
![El roc de la lluna, 2008](https://i0.wp.com/socjoanferrer.cat/wp-content/uploads/2019/05/2008_01_EL-ROC-DE-LA-LLUNA.png?fit=272%2C382&ssl=1)
Del paisatge a la taca, de la reflexiĆ³ a lāacciĆ³, de la contenciĆ³ a lāexpressiĆ³. PodrĆem definir dāaquesta manera lāobra mĆ©s recent de Joan Ferrer. Una obra que no Ć©s nomĆ©s fi sinĆ³ que Ć©s procĆ©s. Arribat a la vellesa, Joan Ferrer viu una segona joventut pictĆ²rica. Sāha lliurat a la taca, a la forma, al color i a la lĆnia, deslliurant-se del significat i el lĆmit. I ho fa dāuna manera valenta, gairebĆ© agressiva, amarada dāuna passiĆ³ irrefrenable. La composiciĆ³, tan important en tota la seva obra primera, segueix sent essencial en aquesta darrera etapa. La seva pintura que durant anys sāha vist limitada a uns pocs colors i a una paleta mĆ©s aviat fosca, pren ara un caire molt mĆ©s viu i valent. Ara els contrastos prenen el protagonisme: blancs, vermells, negres i grocs, blaus, ocres i sienes... Joan Ferrer experimenta, arrisca, prova, rectifica, rasca, pinta, tapa, enganxa... Sense cotilles, sāha alliberat dāuns lĆmits que semblaven infranquejables.