La seu Espais Volart de la FundaciĆ³ Vila Casas va acollir el passat 12 de desembre la presentaciĆ³ del llibre Joan Ferrer. El tacte de la llum. Obra pictĆ²rica 1960-2019. Editat per lā€™AlbĆ­ en paralĀ·lel a lā€™exposiciĆ³ antolĆ²gica oberta al convent de Sant Francesc de Berga fins el prĆ²xim dia 28 de desembre, el llibre Ć©s un recorregut poliĆØdric per lā€™obra deĀ lā€™artista berguedĆ , a mans de lā€™historiador de lā€™Art Albert MercadĆ©, prologuista del llibre, Dolors Ferrer, impulsora de lā€™exposiciĆ³ i coordinadora de la publicaciĆ³; Bernat Puigdollers, comissari de la mostra; JĆØssica Jaques, professora dā€™EstĆØtica de la UAB i Xavier Franquesa, pintor i catedrĆ tic de la UB.

Tal i com ja va passar a Berga el mes de novembre, va ser el director dā€™Art de la FundaciĆ³ Vila Casas, ƀlex Susanna, qui va conduir la presentaciĆ³ del llibre de referĆØncia dā€™un artista que va confessar que desconeixia abans que Amics de Joan Ferrer es posessin en contacte amb ell per fer la presentaciĆ³. Susanna va explicar que quan va repassar el llibre i va poder veure lā€™exposiciĆ³ va descobrir una Ā«trajectĆ²ria impactant, ambiciosa i reeixidaĀ» i que va experimentar Ā«una autĆØntica caiguda del cavall. Una cosa Ć©s trobar-se davant dā€™una obra interessant i una altra dā€™una obra colpidora i que seā€™t presenta tota lā€™hora. De sobte, trobar-te de manera simultĆ nia amb una exposiciĆ³ que abraƧa 60 anys de trajectĆ²ria artĆ­sticaĀ».

 

Susanna va aprofitar lā€™acte dā€™Espais Volart per analitzar la figura de Joan Ferrer: Ā«estem davant dā€™un artista que contĆ© molts artistes. Normalment, les etapes creadores solen centrar-se en uns anys especĆ­fics. Lā€™artista dona el millor de si mateix durant una etapa. DesprĆ©s deixa de crĆ©ixer i comenƧa a engreixar-seĀ». Per lā€™escriptor i crĆ­tic dā€™art lā€™obra de Joan Ferrer fa palĆØs que es tracta dā€™un artista Ā«a qui ha preocupat moltĆ­ssim anar conquerint terrenys expressius. No ha caigut en allĆ² tantes vegades inevitable que Ć©s lā€™abĆŗs dā€™una determinada recepta, dā€™una determinada fĆ³rmula que fa de tu un artista previsible i monĆ²tonĀ».

 

De la seva banda, el comissari de lā€™exposiciĆ³ i coautor del llibre, Bernat Puigdolllers, va relatar que tampoc coneixia Ferrer quan li van encarregar lā€™exposiciĆ³, Ā«quan encara era un projecte amb molts abismes per salvarĀ». Puigdollers va explicar lā€™estructura del llibre, Ā«paralĀ·lela a la de lā€™exposiciĆ³. PerquĆØ el mĆ³n artĆ­stic dā€™en Joan tĆ© un centre de gravetat, que Ć©s Berga, i Ć©s clarĆ­ssim. PerĆ² dins dā€™aquest mĆ³n i dā€™aquesta constelĀ·laciĆ³ berguedana, hi ha tota una sĆØrie de petits universos que ell treballa, un mĆ³n molt reduĆÆt, uns temes restringits, que sĆ³n el retrat, el cos humĆ , el paisatge i el bodegĆ³Ā». Puigdollers diu que tant la mostra antolĆ²gica com el llibre intenten explicar lā€™obra de Ferrer no des dā€™un punt de vista cronolĆ²gic, sinĆ³ que miren de desvetllar les claus principals del seu mĆ³n artĆ­stic.

Puigdollers resumeix el mĆ³n artĆ­stic Ā«en la recerca dā€™una poĆØtica, de la qual ell mateix en parla: una poĆØtica de les coses que aparentment no tenen cap interĆØs per si mateixes, en el sentit que sĆ³n objectes dels mĆ©s simples i senzills, o el paisatge mĆ©s Ć ridĀ». El comissari de la mostra diu que sap donar-li a travĆ©s de la seva mirada, una poĆØtica que va mĆ©s enllĆ  de la retĆ²rica fĆ cil.

 

Dolors Ferrer, impulsora de lā€™exposiciĆ³ berguedana i coordinadora del llibre, va destacar les aportacions dels coautors de la publicaciĆ³, comenƧant pel prologuista, Albert MercadĆ©, qui parla de la Ā«dualitat de lā€™artista: per un costat, lā€™apassionament; de lā€™altre, lā€™equilibri i la raĆ³Ā».

 

Ferrer va subratllar tambĆ© la Ā«capacitat de paraulaĀ» de Joan Ferrer, destacada en el text de JĆØssica Jaques.

 

Per Ćŗltim, Dolors Ferrer va recalcar el coneixement profund de la matĆØria que lā€™altre coautor del llibre, Xavier Franquesa, atribueix a Joan Ferrer.

 

Jaume Huch, editor de l’AlbĆ­, va tancar la roda dā€™intervencions reivindicant el contacte entre la pintura de Joan Ferrer i les altres arts, especialment la poesia. Huch va destacar una de les obres de Ferrer, ā€œPreneu-mā€™ho tot, deixeu-me la paraulaā€, que pren el tĆ­tol dā€™un poema de Climent Forner.